måndag 17 oktober 2016

Sent om sider blommar den!

Tidigt i våras sådde jag frön av Törnrosas kjortel som är en bedårande krukväxt och klätterväxt. Inget av fröna tog sig och då jag hörde av mig till Impecta var de vänliga nog att skicka mig en ny fröpåse. Ur den grodde ett, säger ett, frö.

Det har tagit halva sommaren på sig att växa till sig, och för cirka två veckor sedan började äntligen denna skira skönhet att blomma.

Nu kommer är flera blommor på G och växten har fått flytta in i vardagsrummet för säkerhets skull. Jag skulle i princip kunna ha den stå på uterummet, men vet inte hur mycket kyla blomman tål. Det kan bli nära nollan där inne.

Om man väntat så länge på en växt är det bäst att vårda sig lite extra om en den.
Blommorna har vacker färg....

... och intressant form.

3 kommentarer:

  1. Den var riktigt söt. Värd att vänta på trots allt (?). Har själv funderat på att testa att dra upp dessa från frö men nu vet jag inte... men den är ju bedårande så det blir nog så att jag kommer köpa mig en påse 😊
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen värd att odla, men nästa gång ska jag så den tidigare. I februari redan tror jag.

      Radera
  2. Så vackra blommor Törnrosas kjortel har fått, det är nog väl att testa sådana frön, gott tips. // Kram Agneta

    SvaraRadera