onsdag 18 mars 2015

X-faktor En grön och en svart

Clematis fusca, en svart snygging
Surfade runt i bloggvärlden och hamnade hos Moseplassen, Norges största trädgårdsblogg där det pågår en tävling i  att visa gröna och svarta blommor. Så då gick jag in i mitt bildarkiv med blommor och hittade två blommor som jag vill dela med mig av.
Den svarta klematisen Clematis fusca satte jag för flera år sedan, tror den var med i en sändning som min STA-klubb skickade efter från Estland. Men den kom aldrig upp och jag glömde bort den. Men för sådär två år sedan dök den upp och den är ju jättefin, eller hur. En riktig svart drömväxt: Vacker som fröställning också.

Den gröna blomma jag vill delta med i tävlingen tillhör skogens vackra vilda blommor. Det är en bild av en blåbärsblomma från en påskbukett. Bloman är vitgrön och helt bedårande. Tyvärr hade jag inga bin inne så några blåbär blev det inte. En rabatt med amerikanska blåbär tillhör dock sommarens projekt. Satte ett i fjol som gav en halv liter saftiga, goda blåbär. Nu ska jag försöka få till en hel rabatt som sagt. Jag ska försöka åstadkomma en så kallad blötbädd, en nersänkt rabatt grundad med tjock plast så att fukten hålls kvar. Jag har ju bara sand i min trädgård och det blir ofta jättetorrt.. Blåbär vill ha surjord, så den buske jag har står bland rododendronen. Men nu ska den få lite bättre med svängrum och ren torv runt fötterna.
Vilda blommor kan vara så vackra, tänk bara förgätmigej. Och så här fin är blåbärsblomman i motljus.
Om du vill se fler bilder på svarta och gröna växter kan du som sagt gå in på den norska bloggen jag nämnde här ovan. Ha det!

12 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder på så fina växter.

    Lycka till

    SvaraRadera
  2. Veldig lekre begge to! Lykke til!

    SvaraRadera
  3. Skikkelig spesielle var disse! Vakkert. Lykke til!

    SvaraRadera
  4. Den klematisen är otroligt fin, en ny bekantskap. Blåbärsblomman är fin, och en självklar deltagare. Lycka till i utmaningen!

    SvaraRadera
  5. Vilken söt klematis. Den sätts upp på vill ha listan
    Ha en fin och skön mitt i veckan lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Klematis fusca er stilig!
    Blåbærblomst, ja du verden...
    Lykke til :)

    SvaraRadera
  7. Clematis fusca var skikkelig fin og uvanlig! Nydelig bilde av blåbærsblomsten også! Ha en fin kveld og lykke til!

    SvaraRadera
  8. Wow, tenk er sort clematis, det har jeg ikke sett før! Elsker disse klokkeclematisene......(Clematis fusca, det må jeg huske!) Vakker er ogsådin blåbærsblomst!
    Ønsker deg lykke til!

    SvaraRadera
  9. Så fint! Gillar verkligen när de enkla växterna visas upp.
    Stort lycka till!

    SvaraRadera
  10. Tack för alla vänliga kommentarer. Nu är det bara att hoppas att juryn tycker om den förfinade svarta och den vilda gröna.

    SvaraRadera
  11. Den var veldig spesiell og flott den sorte klematisen din! Lykke til:-))

    SvaraRadera